Har du brug for rådgivning?

Har du brug for hjælp - klik her

Lejernes Landsorganisation er en sammenslutning af selvstændige afdelinger, hvor man som medlem kan få råd, vejledning og assistance. Lejernes Landsorganisation er en medlemsorganisation. Vi modtager ikke offentlig støtte. Vores mulighed for at være til rådighed for dig og andre lejere bygger derfor på medlemskab.

 

21-08-2020

LLO: Arne-udspillet medfører ikke huslejestigninger

Regeringen fremlagde mandag d. 18. august udspillet ”Ny ret til tidlig pension -værdig tilbagetrækning for alle”, den såkaldte ”Arne-pakke”.

For at finansiere den nye ret til tidlig pension, vil regeringen lukke et skattehul, som nogle udlejere bruger for at undgå ejendomsavancebeskatning. I stedet vil man ændre opkrævningsmetoden.

Børsen har d.d. citeret LLO for, at Arne-udspillet kan få betydning for den fremtidige huslejefastsættelse, men desværre ikke fundet plads til vores bemærknings om, at konsekvenserne er vanskelige at afgøre på nuværende tidspunkt.

Det konkrete citat afspejler ikke den usikkerhed, vi har påpeget i vores svar til Børsen.

Usikkerheden består i, at hvis skatten pålægges ejendommen direkte, kan udlejer varsle huslejen op, men hvis den ikke pålægges ejendommen direkte, påvirker indgrebet ikke lejerne.

Den konkrete implementering bliver derfor afgørende. Heldigvis slår Skatteminister Morten Bødskov fast, at forslaget ikke vil få konsekvenser for lejerne, da skatten ikke vil blive pålagt ejendommen direkte, og derfor ikke kan lægges oveni huslejen.

I LLO har vi med tilfredshed noteret os, at lejerne ikke skal betale mere i husleje, når udlejer får en gevinst, og skal beskattes af den.

Læs mere…
29-07-2020

Tillykke med studiepladsen - sådan undgår du at blive snydt i boligjagten

Rekordmange studerende er netop kommet ind på drømmestudiet. I Lejernes Landsorganisation ved vi desværre også, at studiestart er højsæson for boligsvindlere.

Vi har samlet fem gode råd til hvordan man undgår boligsvindlere:

 

  1. Betal aldrig depositum kontant, men brug en (dansk) bankoverførsel i stedet.
  2. Undersøg hvem udlejer er. Du ser om udlejer rent faktisk ejer boligen på www.ois.dk
  3. Få altid en fremvisning. Hvis udlejer kan vise boligen frem, er det mindre sandsynligt, at du bliver snydt.
  4. Få en gyldig lejekontrakt. Få din lejeaftale læst igennem hos LLO. Vi er opmærksomme på hvornår alarmklokkerne bør ringe. Du kan downloade LLO’s bog om lejekontrakter helt gratis på www.llo.dk/lejeaftaler
  5. Lad dig ikke presse og brug din sunde fornuft. Mange svindlere ved, at deres ofre er desperate. Hvis du får at vide, at du skal skrive under på stedet, så kræv betænkningstid -og husk: at hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er det nok heller ikke sandt.

 

Hvis du vil vide mere, har LLO samlet en række oplysninger på https://llo.dk/guides-og-temaer/studiestart

 

Pressekontakt: LLO’s pressetelefon: 33 86 09 21

 

Læs mere…
04-06-2020

LLO: Blackstoneloven vedtaget: En stor dag for lejerne

Folketinget har netop vedtaget den såkaldte Blackstone-lov.

Loven udmønter det såkaldte Blackstone-indgreb (Aftale om initiativer mod kortsigtede investeringer i private udlejningsboliger) af 30. januar i år.

Aftalen blev indgået imellem Regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet. Loven er nu blevet vedtaget af de samme partier.

Venstre, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, Liberal Alliance og Nye Borgerlige stemte imod loven, om end med forskellige begrundelser.

Landsformand Helene Toxværd glæder sig over vedtagelsen - en sejr for lejerne

 

Landsformand Helene Toxværd glæder sig over vedtagelsen:

”Loven er den største forbedring vi har fået af lejeloven i flere årtier. Selvom loven ikke fuldstændigt løser problemet med tårnhøje huslejer, er vi meget tilfredse med de markante forbedringer som et flertal i Folketinget nu gennemfører. Det er forbedringer for lejerne, som LLO har kæmpet for i årevis, og det er derfor en stor glæde, at lovforslaget trods Corona-situationen blev prioriteret og gennemført i denne folketingssamling”.

Hun fortsætter ”Selv i en krisesituation som den vi gennemlever lige nu, så ønsker visse partier slet ikke røre ved de tårnhøje huslejer. Det burde være fuldstændigt ligetil at sikre lejerne i en krisetid, og det er uforståeligt, at disse partier sætter hensynet til udlejernes ønske om høje afkast over hensynet til lejerne.”

 

Loven træder i kraft d. 1. juli.

Læs mere om Blackstone-aftalen i vores medlemsblad Vi Lejere og på LLO.DK

 

Pressekontakt: tlf. 33 86 09 21

Landsformand: Helene Toxværd

Chefjurist: Anders Svendsen

Læs mere…
25-05-2020

LLO opfordrer Folketinget til at suspendere Ghetto-lovgivningen på grund af coriona-krisen

Pressemeddelelse:

LLO opfordrer Folketinget til at suspendere Ghetto-lovgivningen på grund af corona-krisen

- Er du Sosu-assistent og arbejder 30 timer om ugen - så kan du desværre ikke få en almen bolig i Silkeborg

Rundt omkring i landet oplever lejere, boligsøgende, boligselskaber og kommuner nu for alvor konsekvenserne af den såkaldte ghettolovgivning, som blev vedtaget af Folketinget i 2018. Ghettolovens formål er at sprede borgere med lav indtægt og kort uddannelse. Folketinget har besluttet, at sker det ikke, så kan staten overtage almene boliger og sælge dem eller rive dem ned.

I disse dage vedtages der derfor rundt omkring i landet kriterier, som skal forhindre, at borgere med lav indtægt og deltidsjobs flytter ind i almene boliger. I København betyder kriterierne, at man mange steder for at få en almen bolig, fx skal have en indtægt, der er på gennemsnittet i hovedstadsregionen, dvs. inklusiv de mere rige, nordlige forstæder. I Silkeborg betyder ghettoloven, at man flere steder skal have en arbejdsuge på mindst 30 timer, for at kunne få en almen bolig.

LLO er generelt stærkt kritisk over for ghettolovgivningen. Formanden for LLO, Helene Toxværd, siger "Vi forstår ikke, at forligspartierne bag ghettoloven tror, at man får bedre almene boligområder ved at sælge og nedrive dem". Hun fortsætter: " I denne tid, hvor mange mister deres jobs pga. corona-krisen, er det helt ved siden af, at man stadig truer de almene boligselskaber og kommunerne med nedrivning, fordi deres beboere bliver fyret"

I Silkeborg kan man visse steder nu ikke få en almen bolig, hvis man ikke er på fuld arbejdstid. Det får Helene Toxværd til at sige "det er jo i virkeligheden ret vildt, at selvom du er sosu-assistent og har risikeret liv og førlighed ved at passe coronasyge danskere, ja så er du ikke god nok til at få en almen bolig, hvis du kun har et job på mindre end 30 timer"

LLO opfordrer derfor forligspartierne bag ghettolovgivningen til at genoverveje hele projektet, eller i det mindste sætte de såkaldte ghettokriterier ud af kraft i en periode.

"Det kan ikke passe, at staten tvinger kommuner og boligselskaber til at holde helt almindelige danskere væk fra almene boliger i en tid, hvor så mange oplever problemer med job og indtægt på grund af corona-epidemien. Det kan heller ikke være rigtigt, at der kan træffes beslutninger om salg eller nedrivning af almene boliger, som skyldes, at mange har mistet deres job" siger Helene Toxværd.

Læs mere…
26-03-2020

LLO: Lyt til FN

FN opfordrer nu til gennemførelse af hjælpepakker til lejerne i anledning af COVID-19. Alle lande bør ifølge FN-rapportør Leilani Farha sikre retten til et hjem under den nuværende pandemi.

Flere og flere danskere mister i disse dage deres job og dermed deres indtægtsgrundlag. Allerede nu er 40.000 danskere blevet ramt af ledighed og alt tyder på, at denne udvikling kun vil forværres i den kommende tid.

Læs mere…
31-01-2020

Glæde i LLO over Blackstoneindgreb

Regeringen (Socialdemokratiet), Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet indgik her til aften en boligpolitisk aftale, som skal imødegå kortsigtede investeringer i private udlejningsboliger.

To meget dramatiske døgn er derfor nu afsluttet.

I LLO er vi meget glade for at aftalens partier ikke ville holde lejerne som gidsler og for at man sætter foden ned for de kortsigtede investorer.

Boligminister Kaare Dybvad Beks politiske svendestykke er således i hus og resultatet er flot.

Vi må erkende at aftalen ikke blev til en ophævelse af den forhadte 5,2-paragraf, men at der er rigtig mange og gode forbedringer i forhold til den nuværende tilstand, der havde været utænkelige under den tidligere boligminister, fx forbedringer af lejernes tryghed, klima, huslejernes udvikling og styrkelse af lejerne.

Her er LLO’s reaktion på aftalens enkelte punkter:

Lejernes tryghed -spekulantstop / karensperiode indføres

Der indføres en karensperiode, som betyder, at der efter overtagelse og gennemgribende modernisering af en ejendom skal gå 5 år, før lejefastsættelse må ske efter § 5, stk. 2.

Bestemmelsen gør det vanskeligere for nye ejere at forsøge at komme af med gamle lejere.

Lejes boligen ud i de første fem år efter ejerskifte, skal nye lejere betale den samme leje (bortset fra almindelige forbedringer foretaget inden den nye lejer flytter ind). Først når den nye lejer siger boligen op, kan der kræves 5,2-leje igen.

Klimakrav skærpes væsentligt

Klimadelen er blevet strammet op i forhold til tidligere udmeldinger. Der kan nemlig først gennemføres forbedringer efter § 5, stk. 2, når ejendommen er bragt op på energiklasse C eller udlejer har løftet ejendommens energiklasse mindst 2 niveauer. Hvis en ejendoms energiklasse hæves med mindst 3 niveauer eller energiforbedres for mindst 3.000 kroner per kvadratmeter, bortfalder karensperioden.

For LLO er det helt retfærdige krav, at hvis udlejer vil kræve høje huslejer, skal ejendommen i det mindste kunne holde ordentligt på varmen.

Huslejebremse

Lejerne skal ikke længere acceptere, at huslejerne i 5,2-lejemål sættes 10% højere end tilsvarende lejligheder. Og det er godt – også for retssikkerheden og fornemmelsen af retfærdighed – hvis man for fremtiden kan få sin 5.2-husleje sat ned, når den er for høj – uanset hvor mange procent, den er for høj!

Styrkelse af lejerne

Styrkelse af lejerne har været det hidtil mest ukendte del af forhandlingerne. Her har LLO fået rigtig mange af sine forslag og ønsker opfyldt:

Særligt kravet om, at huslejen skal fastsættes med henvisning til huslejenævnenes andre afgørelser, får stor betydning.

Det sikrer, at sammenligningsgrundlaget er baseret på en sagkyndig vurdering i stedet for det nuværende ”Hjallerup-marked”, hvor der kan sammenlignes med lejere som måske betaler en høj husleje, men ikke selv har klaget.

Desuden sikres en højere kvalitet i huslejenævnets afgørelser, ved at nævnene for fremtiden skal vide hvordan boligerne ser ud, inden de moderniseres efter 5,2, så man kan lave en fair vurdering af hvor meget boligen reelt bliver forbedret, og der skal sammenlignes med hvad udlejer tager på ejendommens udvendige vedligeholdelseskonto, så udlejer ikke får betaling to gange (som forbedringsforhøjelse og ved træk på vedligeholdelseskontoen).

Udlejer kan desuden få større gebyrer, hvis lejeren vinder huslejenævnssagen. Her stiger gebyret fra 2.180 kr. til 6.000 kr.

Andelshaverne får mulighed for at fastholde valuarvurderingerne

Indgrebet er skræddersyet til ikke at ramme andelshaverne, og andelshaverne er både undtaget for karensperioden og får mulighed for at beholde sine tidligere valuarvurderinger.

LLO glæder sig over, at andelshaverne ikke kommer i klemme med aftalen, og over at andelshaverne selv (ved ABF - Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation) har nægtet at blive brugt som politisk skjold i den sidste del af disse forhandlinger.

Aftalen hedder ”Initiativer mod kortsigtede investeringer i private udlejningsboliger” og kan læses her: https://www.trm.dk/politiske-aftaler/2020/aftale-om-initiativer-mod-kortsigtede-investeringer-i-private-udlejningsboliger/

Pressekontakt: Tlf. 33 86 09 21 og llo@llo.dk

Læs mere…
15-01-2020

LLO: Pas på Blackstones tilbud!

Kapitalfonden Blackstones danske selskab Kereby har sendt meddelelser ud om at huslejen frivilligt sættes ned for omkring 300 lejemål. LLO opfordrer til, at lejerne læser det med småt, inden man accepterer en eventuel lejenedsættelse.

Hvorfor bør du ikke bare sige ja?

Hvis man betaler 5,2-leje, kan man kun få sat sin husleje ned, hvis den overstiger det lovlige niveau med 10%.

Hvis udlejer sætter din husleje ned, så lejen derefter kun overstiger det lejede med 8-9% kan du derfor ikke få din leje sat ned selvom den overstiger det lovlige niveau.

Få derfor LLO’s vurdering inden du accepterer lejenedsættelsen, så du ikke snyder dig selv.

Bemærk også at Blackstone/Kereby kun vil sætte huslejen ned for den periode de selv har ejet ejendommen. Dette er måske mindre end det du har ret til.

Efter lovens regler kan man dog få sat lejen ned, hvis man indbringer sagen for huslejenævnet inden ét år, uanset om der sker ejerskifte i løbet af lejeperioden.

Læs mere…
05-12-2019

Gode takter i Regeringens 5,2-udspil – men der mangler én vigtig brik!

LLO hilser det velkomment, at Regeringen vil sætte ind overfor de kortsigtede og spekulative ejendomsinvesteringer som paragraf 5,2 i boligreguleringsloven giver mulighed for.

Overordnet er det rigtig positivt, at man tager fat på problemet, men desværre vil indgrebet, trods gode takter med bl.a. større miljøkrav, ikke have den nødvendige  effekt på det virkelige problem med 5.2. – de alt for høje huslejer!

Helt grundlæggende mangler der et tiltag, der skulle gøre noget ved det nuværende høje huslejeniveau, for om det er et pensionsselskab eller en kapitalfond, der opkræver en meget høj husleje, det spiller selvsagt ikke den store rolle for den enkelte lejer.

“Vi mangler en “krog” i omkostningerne, altså en sammenhæng imellem udlejers forbedringsudgifter og så den endelige husleje”, udtaler Helene Toxværd, landsformand i LLO. Hun fortsætter: “Dét vil kunne tage toppen af de meget høje huslejer, og hjælpe lejerne, hvis sagerne skal prøves i huslejenævn eller ved domstolene.”

“Vi er i øvrigt glade for, at andelshaverne fredes i denne omgang, og ikke længere kan bruges som gidsler af udlejerne. Nu kan vi tale om lejeboliger i stedet for andelsboliger og dét er positivt.” Afslutter Helene Toxværd.

LLO følger forhandlingerne og holder tæt kontakt til Regeringen og Folketingets partier for at tale lejernes sag.

Du kan læse LLO’s uddybende vurdering her

 

 

 

 

Læs mere…
05-12-2019

LLO’s vurdering af regeringens udspil om BRL § 5,2.

Samlet konklusion

Indgrebet begrænser kraftigt handel med udlejningsejendomme og blokerer dermed for flere udenlandske opkøb. Men indgrebet ændrer ikke grundlæggende på det forhold, at 5.2-moderniseringer udgrænser arbejder- og middelklasse eller fører til brat faldende boligforbrug i de større byer.

 

Karensperiode indføres

Regeringen foreslår, at der skal gå 10 år fra en ejer køber en ejendom, til de kan hæve huslejen efter den omstridte § 5, stk. 2

Positivt

Standser effektivt udenlandske opkøb med kort sigte.

Negativt

Standser ikke 5.2-moderniseringer hos nuværende ejere – den er skræddersyet til pensionskassernes (og andre store danske udlejeres) forhold.

Forslaget kan fastfryse ejerforholdene, dvs. ingen nye andelsboligforeninger.

 

Fjernelse af væsentlighedskriteriet

I dag skal en 5,2 husleje være 10% eller mere for høj, førend huslejen kan sættes ned. Dette foreslås ændret så lejen kan sættes ned, hvis den er for høj.

Positivt

Forslaget vil tage toppen af ”glidningen” i huslejen.

Negativt

Bestemmelsen ændrer ikke på det forhold, at udlejer i boligretten har overvældende muligheder for at præsentere sammenligningslejemål med høj leje.

Huslejen bliver stadigvæk langt højere end almene boliger, selvom boligerne er ens. En fjernelse af væsentlighedskriteriet kommer ikke til at ændre på denne forskel:

En gennemmoderniseret almen bolig med nye installationer, optimerede energiforhold, nye badeværelser og køkkener samt optimeret og velvedligeholdt klimaskærm koster i København 1.200 kr./ kvm/år (kilde: FSB).

En DEAS-moderniseret 5.2-bolig i København- dvs. nyt bad, køkken og indfræset el, men ingen andre forbedringer eller vedligeholdelse– koster p.t. ved udlejning typisk mellem 1.500 og 1.600 kr. /kvm/år.

 

Krav om Energimærke C, hvis der skal laves 5,2.

Ministeren lægger op til at ejendomme skal have energimærke A-C for at kunne opkræve 5,2-husleje. I dag er kravet A-D.

Positivt

Forbedrer energiforholdene, lejer kan spare mellem 20 og 30 kr/kvm/år

Skærer de dårligste ejendomme ud af 5.2 (hvis umuligt at bringe op på C)

Fordyrer 5.2-investeringen med i gennemsnit 59.000 kr., hvis udgiften ikke indregnes i bundgrænsen

Negativt

Forøger det lejedes værdi og medfører endnu højere leje end nuværende 5.2

Forhindrer ikke overgang til 5.2 i de allerfleste ejendomme

Fjerner ikke motivationen til at presse de gamle lejere ud, den såkaldte ”shake the building”-metode.

 

Valuarvurderingerne fredes:

De valuarvurderinger andelsboligforeninger senest har fået foretaget, vil ikke udløbe efter 18 måneder som i dag, men vil kunne fastfryses på ubestemt tid.

Dette forslag holder hånden under andelshaverne, som ikke påvirkes af et indgreb på lejeboligmarkedet.

Forslaget minder meget om et forslag LLO selv har fremsendt tidligere og Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation (ABF) har meldt ud, at de er tilfredse.

LLO finder det meget positivt at andelshaverne ikke længere skal tages som gidsler i debatten om husleje på lejemarkedet.

 

Hvad mangler?

Der mangler et indgreb, der gør boligerne billigere.

LLO har under hele forløbet krævet en fjernelse af § 5, stk. 2.

Med dette indgreb fortsætter 5,2 med at gøre lejeboligerne dyrere i København:

Ekspertudvalget kom fx frem til at singler mindst skal have en længere videregående uddannelse for at have luft nok i økonomien til at betale 5,2-huslejen i København og par skal mindst være faglærte for at have råd til 5,2.

Disse huslejeniveauer vil være uændrede, for ejendomme der har energimærke C, og som ikke er omfattet af karensperioden.

LLO mener, at problemet er de høje huslejer. Ikke om det er en ny eller gammel ejer, der opkræver den høje husleje.

 

Hvad sker der nu?

Efter regeringens udspil, indkalder ministeren til yderligere politiske forhandlinger, med henblik på at lave en politisk aftale.

LLO fører tæt dialog med de politiske partier og ministeren, og bidrager med fakta, erfaringer og synspunkter på lejernes vegne.

Læs mere…
20-11-2019

Andelshavere melder sig definitivt ud af kampen om byer for alle

Ligesom Liberal Alliance melder ABF (Andelsboligernes Fællesrepræsentation) nu klart ud, at de ikke ønsker bedre vilkår for lejerne, på trods af massive problemer med udenlandske kapitalfonde.

Folketingets partier kigger lige nu på muligheden for at få ændret den paragraf, der gør det muligt at sætte huslejen meget højt op, og som tømmer de store byer for betalelige boliger.

Drøftelserne tager udgangspunkt i den rapport et ministerielt ekspertudvalg fremlagde i oktober.

 

Ingen forbedringer til lejerne af hensyn til andelshavernes friværdier

I weekenden gik Liberal Alliance fra de politiske forhandlinger, og i går meldte Andelsboligernes Fællesrepræsentation (ABF) ud, at ingen af ekspertgruppens løsninger er acceptable for ABF.

ABF’s direktør Jan Hansen udtaler i går til Berlingske:

”Der er ikke noget af det [ekspertudvalgets anbefalinger -red], der er spiseligt. Ligegyldigt om man vælger det ene, det andet eller det tredje, vil det få en negativ konsekvens for andelsboligforeningerne."

Ikke engang kravet om at boligerne skal være mere klimavenlige førend der kan kræves høj husleje, kan således accepteres.

 

Lejerne betaler for andelshavernes værdistigninger

Andelsboligerne bliver påvirket, fordi de sammenligner ejendommens værdi med udlejningsejendomme.

Jo højere husleje lejerne betaler, jo højere værdi har udlejningsejendommen. Andelshaverne må spejle sig i denne udvikling, og oplever derfor de samme værdistigninger som udlejningsejendommene, selvom de ikke lejer noget ud.

Værdien af udlejningsejendomme er mere end tredoblet siden 1995 (renset for inflation), andelshaverne har igen oplevet de samme værdistigninger.

 

LLO klar med redningsplanke til andelshaverne

LLO har foreslået at de nuværende valuarvurderinger får lov at fortsætte i 10 år.

På den måde får andelshaverne ikke et tab med det samme, og et fald i valuarvurderingen vil blive opvejet af de naturlige værdistigninger ejendommen vil opleve i løbet af 10 år

”I LLO er vi skuffede over ABF. Alt der medfører, selv et beskedent fald i andelshavernes friværdier afvises, imens udlejers gevinst ved at smide de gamle lejere ud bliver større og større.” Udtaler Helene Toxværd, landsformand i LLO og fortsætter:

”Mange af de tidligere lejere, der stiftede en andelsboligforening og blev andelshavere, ville ikke have den mulighed i dag, fordi de høje huslejer har pustet ejendomspriserne for højt op. Hvis man skal stifte en andelsbolig i dag, man låne om kap med kapitalfonde som Blackstone, og det kan almindelige mennesker ikke. Det er derfor en meget kortsigtet strategi ABF har valgt”.

 

Fakta:

Om valuarvurderinger:

Valuarvurderingen afhænger ikke af hvad lejeindtægten er nu. Vurderingen baseres i stedet på en valuars vurdering af, hvad ejendommen ville være værd, hvis alle de nuværende andelshavere flyttede, der blev brugt penge på at modernisere ejendommen og sætte huslejen op efter den dyre huslejeparagraf 5,2. Dette omregnes til nutidsværdier.

Ejendommens værdi stiger derfor selvom ejendommen fx har ældgamle køkkener og badeværelser. Den stiger nemlig allerede på grund af potentialet for forbedringer.

Næsten ingen nystiftede andelsboliger:

Ekspertudvalget har tydeliggjort, at der kun omdannes 500 lejeboliger til andelsboliger om året p.t. Det er ca. en syvendedel af hvad der blev stiftet før finanskrisen.

Læs mere…
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10  >

Accepter cookies fra denne hjemmeside

Denne hjemmeside anvender cookies til at følge din adfærd og forbedre brugeroplevelsen på siderne

Du kan altid slette cookies via indstillingerne i din browser